המאמר הזה אינו עוסק בשיווק באינטרנט ולא בעסקים שמהותם הוא ביצוע פרויקטים של שיווק אינטרנט. שיווק באינטרנט, על כל היבטיו, הוא נושא בפני עצמו. כאן אני רוצה להתרכז דווקא בארץ האפשרויות הלא נגמרת ובים (או שמא נאמר אוקיינוס) ההזדמנויות העסקיות, שפותח לנו האינטרנט. ממה צריך להיזהר? ואיך ניתן להשתמש בכוח של האינטרנט כדי ליצור עסקים חדשים.
ממה להיזהר?
הכי פחות נחמד זה לשמש יועץ עסקי למישהו שעשה עסקה גרועה בחו"ל ועכשיו הוא רוצה להיחלץ ממנה. למה? כי באופן טבעי אדם כזה ירצה לצמצם את נזקיו הכלכליים. הוא לא ישגר אותנו לחו"ל כדי להיפטר מנכס בעייתי, הוא יעדיף לעשות את זה בצורה פחות מיטבית מכאן (ולהפסיד בדרך כלל יותר).
אז בתור יועץ עסקי אחראי שכבר ראה וטיפל בכמה וכמה מקרים לא נעימים של לקוחות לא זהירים, אני ממליץ מאוד להיזהר מעסקים המחייבים ידע מקצועי שאין לכם ומהסתמכות על מידע שאחרים מספקים לכם מבלי שיש לכם אפשרות לבדוק אותו לעומק בעצמכם. האינטרנט הופך את העולם לכפר גלובלי קטן ולפתע אנו מגלים שאנו יכולים להפוך לסוחרי נדל"ן ובעלי נדל"ן בלונדון, ברלין, ניו-יורק ואוקלהומה סיטי. אנו מתנפלים על הזדמנויות עסקיות מעבר לים, כשאנחנו שומעים על שפל חסר תקדים במחירי הנדל"ן כתוצאה ממשבר כלכלי עולמי שמדלג מעל הראש שלנו. הנה לנו הזדמנות: האמריקאים אינם עומדים בתשלומי המשכנתא, הבנקים מוכרים בזול, ואנחנו נהפוך לבעלי רכוש בארה"ב. זה יכול להיות נכון, ויכול להפוך לפלופ אמיתי, שיכה אותנו בכיס. אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו במצב שהוא מקלל את עצמו בגלל שהוא הכניס ראש בריא למיטה חולה.
מתי כן?
אפשר להיכנס לעסקאות נדל"ן מעבר לים, בתנאי שאתם נוהגים בהן כאילו מדובר בעסקאות שאתם עושים בעיר הסמוכה. אתם לא תקנו בית בעיר הסמוכה מבלי לבדוק שיעבודים, תוכניות בניין עיר, להתרשם מהנכס במו עיניכם ולא רק מצילום באינטרנט ועוד מבחנים משפטיים הנוהגים בארץ. בדיוק כך ובמשנה זהירות צריך לנהוג בנכס בחו"ל. משנה זהירות משום שאינכם מכירים את המקום, את הנהלים, את החוקים ואת האופן שבו אתם עלולים להיעקץ בעסקה לא זהירה. אז תטריחו את עצמכם, סעו למקום, תבדקו את המיסוי, את הסביבה, את האופן שבו תוכלו לנהל את הנכס לאחר רכישתו, את ההכנסות הצפויות ממנו באמת ורק לאחר מכן תקבלו החלטה מושכלת אם שווה לכם כל העניין הזה.
עסקים באינטרנט – מה כן?
למרות האזהרות הרבות ששטחתי למעלה האינטרנט הוא זירה מצויינת לעסקים. יותר ויותר אנשים מבצעים רכישות באמצעות האינטרנט ולכן כל מי שיש לו מוצרי נישה ויכול להקים חנות באינטרנט ולהציע בה את מרכולתו – צריך לשקול את העניין ברצינות. האינטרנט יכול לשמש לכם דרך נפלאה להפוך מעסק מקומי קטנטן לעסק בינלאומי גדול. זה יכול להיות גם יותר מרחיק לכת: אתם יכולים למצוא לכם זירה מעניינת באינטרנט, ליצור פלטפורמה אינטרנטית מתקדמת כדי לשווק באמצעותה מוצרים של אחרים מבלי להחזיק כלל מלאים ומבלי לעסוק בשיגור המוצרים בעצמכם. אתם, למעשה, הופכים להיות צינור להעברת ושינוע סחורות מנקודה אחת על פני הגלובוס לנקודה אחרת על גבי הגלובוס כשהכסף בין הקונה למוכר עובר דרככם. התפקיד שלכם הוא לתחזק את המערכת האינטרנטית שהקמתם ולשווק אותה נכון ברשת.
מה עוד?
אתם יכולים לשווק מוצרי מידע באינטרנט. יש לכם תחום התמחות? אז תתפלאו לשמוע בגלובוס הגדול הזה שמפגיש אנשים מכל העולם מול המחשב, צמאים לידע שלכם. למרות שיש הרבה מאוד מוצרים חינמיים באינטרנט – עדיין יש מקום רב למוצרי מידע ומדריכים מקצועיים הנרכשים בכסף מלא. נכון, תצטרכו להשקיע הרבה שעות עבודה בלבנות את המוצר שלכם, לשווק אותו, וליצור לעצמכם מאסה קריטית של קונים, אבל לאחר הקמת התשתית העסק יכול להמשיך לעבוד בעצמו עם תחזוקה מינימלית מצידכם.
תחום נוסף הכורך את האינטרנט עם הסלולרי הוא פעילות עסקית דרך תוכניות שותפים. זה נועד לאנשים שלמדו משהו על שיווק סלולרי ומשתמשים בפלטפורמות אינטרנטיות כדי לפרסם אפליקציות סלולריות שאין להם שום נגיעה אישית אליהן.
לסיכום
האינטרנט היא זירה קוסמת ומקסימה לייצור עסקים מקומיים ובינלאומיים ולזיהוי הזדמנויות עסקיות. מה שחשוב הוא להיזהר מעוקצים, לבדוק הזדמנויות עסקיות באמצעים יותר מדעיים שגם אותם מספקת הרשת עצמה ולהיכנס בעיניים פקוחות לעסקים הדורשים טונות של זמן ויותר מדי סימני שאלה לגבי ההכנסה הצפוייה מהם.