שנה חדשה היא תמיד זמן טוב לחשבון נפש. גם של העסק או החברה. מה עשינו, מה השגנו, כיצד התמודדנו עם קשיים תזרימיים, עם קשיים שיווקיים וכמובן אילו הישגים והצלחות נחלנו.
שנת משבר
בראש השנה הנוכחי, תשע"ג, ברור לכולנו שאנחנו בתקופה משברית, או כמו שנהוג היום לכבס ולעדן את המילה "משבר" שבדרך כלל היא מלחיצה, אנחנו בעיצומה של תקופה מאתגרת.
תילי תילים של מילים נכתבו כבר, על המימדים וההשפעות של המשבר, בראייה גיאופוליטית, ישראל-ארה"ב-אירן, במימד המשבר בו שרויה אירופה, שוק התעסוקה, ההשקעות, האבטלה וחוסר הצמיחה, וההשלכות של כל אותן מדינות וכלכלות על ישראל. אנחנו בתקופה של אי וודאות, של חששות וחוסר יכולת (תמידי) לחזות את הנולד.
"יהיה בסדר", חברתי, בת היענה
דרך אחת להתמודדות עם משבר, שיותר מדי פעמים נתקלתי בה אצל לקוחות ועסקים, היא התעלמות, סוג התנהלות של בת יענה, עד יעבור זעם, או התנהלות עוד יותר סטואית בסגנון הישראלי הידוע, "יהיה בסדר".
לכאורה, אין כל רע בכך, לפעמים לצלול ולהכניס את הראש עד שהגל יחלוף, זו בהחלט אסטרטגיה נכונה, בייחוד אם אתם בים עם הילדים ונהנים מחופשת החגים. אך אם אין לכם רזרבות גדולות של משאבי הון ותשומות ניהוליות, ברור שהזמן פועל לרעתכם, ואתם בעצם בתחילתו של שיפוע מתון כלפי מטה שמהר מאוד יכול להפוך למדרון.
התנהלות כזו היא בבחינת חטא, אשר כמו חטאים שבין אדם למקום אין יום הכיפורים מכפר, כך חטאים עסקיים כאלה, אין להם כפרה, אם מתעלמים מהם, ולא נערכים בהתאם, על אף אי הוודאות, והמצב המשברי בו מצויים.
שם המשחק: תכנון
אז איך אפשר בכל זאת להתמודד אחרת כאשר לא ניתן לחזות את העתיד, בעיקר בתקופה סוערת כל כך, אשר בה רב הנסתר על הנגלה. מילת המפתח היא תכנון, הנחות יסוד, תרחישים שונים ותוכניות פעולה ליום פקודה.
לא אחת אני מספר ללקוחותיי, כי בתקופה בה עסקתי בשוק ההון בתפקידי בבנק, שילמנו לחברות ייעוץ וניתוח פיננסי אלפי דולרים מדי חודש כדי לקבל מהן תחזית לגבי שיעור מדד המחירים הצפוי בכל חודש, בדיוק כפי שנהוג כיום ומתפרסם במדורי הכלכלה, על אף שבאופן לא מפתיע, ברוב המקרים התחזיות הכזיבו, המדד עלה קצת יותר, או ירד קצת פחות. אך ללא עוגן זה, ללא הנחת עבודה מה יהיה המדד, לא יכולנו להתנהל באופן מושכל: האם לרכוש איגרות חוב ארוכות, האם לרכוש איגרות קצרות או למכור מק"מ בטווחים שיושפעו ממדד זה או אחר.
זוהי בעצם תוכנית עבודה אשר מתבססת על אי הוודאות: אנו מניחים הנחה מושכלת, מנתחים מה יקרה בכל תרחיש, בעסק שלנו, כיצד צמצום בהכנסה הפנויה של הלקוחות ישפיע על מכירות הצעצועים אותם אנו משווקים, ובכמה יקטנו ההכנסות מטיפולי יופי ברשת המכונים אשר בבעלותנו, או הפקת אלבומים דיגיטליים לחתונות ברשת הדפוס שלנו, ועל פיה בונים תרחיש ותוכנית מגירה לכל מצב ומצב.
לפעול במתכונת של הנחות עבודה
כבעלים או מנהלים של עסק או חברה, אתם חייבים לפעול במתכונת של הנחות עבודה, תרחישים שונים ותוכנית פעולה אשר מספקת מענה למצב משברי: קושי בתזרים המזומנים, חריגה ממסגרות האשראי בבנקים, ירידה במכירות, תלונות מלקוחות על מוצר פגום, שירות לקוי, פיגור בתשלום לספקים, או גידול בימי אשראי ללקוחות.
בשולי הדברים, חשוב להדגיש כי יש לשקול ולבחון גם מצבי קיצון, לא רק תנודות גדולות או חריפות, כולכם מכירים את כל אותן חברות שלא צפו כי מחירי הנדל"ן יקרסו ב-50% ויותר ושמו את כספן על קרן הצבי. אז שתהיה לכם שנה טובה ומוצלחת – ואל תשכחו לתכנן ולהתכונן לימי סגריר.