בפגישה עסקית שהתקיימה לפני חג החנוכה, התנהל דיון בשולחן לגבי תוכנית העבודה ולוח המשימות והמטלות שיש לטפל בהן. הפגישה התקיימה עם לקוח חדש, שהשמיע באוזניי מנגינה ערבה לאוזניים וממש לא שגרתית. "אולי כדאי לשפר כמה דברים אצלנו" – הוא ספק שאל, ספק קבע, בהיסוס מה.
בפגישות ייעוץ עסקי רבות, אנו מוצאים את עצמנו מול בעלי עסקים שמתחפרים בעמדות מגננה, כאילו שעצם נוכחותו של יועץ עסקי היא לכשעצמה יש בה כדי להעיד על בעיה בעסק או על ניהול לא מספיק איכותי ויעיל. נדיר למצוא בעל עסק שידבר בגלוי על הצורך בשיפור הפעילות העסקית ועל חוסר שביעות רצונו מתפקוד העסק ויבקש בגלוי ובפשטות עזרה מקצועית. אבל לפעמים יש הפתעות.
ישבנו לא הרחק ממאפייה שניחוח סופגניות טריות עלה ממנה היישר לאפנו. ריח הסופגניות שנישא באוויר, גרם לי להיזכר ב"גירסא דינקותא", משהו שלא שוכחים, ולשאוב ממנה השראה.
חנוכה – אין מפחיתין בקודש
חג החנוכה עמד במרכזה של מחלוקת עזה שניטשה בין בית הלל לבית שמאי. הזוג המפורסם התחבט בשאלה מהו הסדר הנכון להדלקת נרות חנוכה. האם ביום הראשון יש להדליק ביום הראשון נר אחד, בשני 2 נרות ולהוסיף מדי יום נר עד שהחנוכיה מתמלאת, או שמא להיפך, להדליק ביום הראשון את כל שמונת הנרות ואחר כך לגרוע מדי יום נר אחד. המחלוקת, לא נסובה על סדרים טכניים גרידא, אלא על מהות החג: בית שמאי סברו כי נס חנוכה הוא שלם ומלא וכל יום שעבר חלק ממנו הסתיים, ואילו בית הלל סברו שהנס, בכל יום שעבר הלך והתגבר, עד שהגיע למלוא שלמותו בסוף החג. תפיסה זו הסתמכה על העקרון: "מעלין בקודש ואין מורידין" ( מסכת שבת דף כ"א עמ' ב' ).
מעלין בקודש ואין מורידין, בפסוק זה טמונה לוגיקה עסקית: יותר פרסום, יותר מכירות, יותר תפוקה לכל סוכן מכירות, יותר תזרים מזומנים חיובי ויותר ביצועים טובים של כל העסק. זוהי העיצה העיסקית הטובה ביותר אליה כל עסק צריך לשאוף: מטרות, יעדים, תוכנית ודרך, העיקר מעלין בקודש ואין מורידין.
לצאת מאזור הנוחות
כולנו אוהבים את "איזור הנוחות" (ביטוי קצת שחוק שאופנתי לכול בעיה בעסק), הלקוח שאיתו ישבתי הצליח להתגבר על ההרגל ולהסתער על טריטוריות חדשות מתוך הבנה שבעולם העסקי ממש כמו בעליסה בארץ הפלאות, צריך לרוץ מהר כדי לא ללכת לאחור וברוח חג החנוכה "מעלין בקודש ואין מורידין".
הכלל המנחה הזה יכול להיות שווה הרבה כסף לעסקים המתחרים בזירה פרועה של תחרות מחירים. רבים מתחבטים בשאלה: מהו המחיר בו יש לתמחר את המוצרים והשירותים שאנו מציעים? ישנן כמובן עלויות קבועות, עלויות משתנות, הוצאות תקורה ונוספות אחרות, ובתוך ים של אילוצים כמו: שוק של מוצרים חליפיים, מתחרים, אורך חיי מוצר, או חיי מדף, אנחנו גם רוצים להרוויח וזה לא פשוט בכלל.
לתפיסתנו, חושבים על עולין בקודש, לא מציעים מחיר זול, ולא עושים שיווק בשיטה של Me too. להגרר אחרי השוק זה קל מאוד, הרבה יותר קשה ויצירתי זה לחפש שוב ושוב, את נקודת הבידול, את מה שיעשה את המוצר/שירות שלכם שווה את המחיר הגבוה יותר והרווחי יותר, או כיצד להוזיל את העלויות משמעותית ולמכור במחיר השוק עם שולי רווח גבוהים משמעותית.