הממשלה גוזרת, המיסים עולים, הבנקים מבצעים תספורות לטייקונים, שר האוצר מגלה לנו שהכסף נמצא אצלנו ולכן נשלם יותר וכולנו נכנסים לכוננות ספיגה. לפעמים, רק המחשבה על העלאת מיסים והציפיה למיתון כבר גורמים לנו להאט את הקצב, לצפות לפחות הכנסות, ולחשוב איפה אנחנו יכולים לקצץ הוצאות מיותרות בעסק. לפעמים, תוך כדי תנועה אנחנו מקצצים גם בבשר החי שלא לצורך.
משולחנו של יועץ עסקי – איך לצמוח בתקופה של האטה במשק?
אז מה נכון לעשות בתקופות של מיתון או ציפיה למיתון והאטה במשק?
קודם כל לעשות בדיקה מהירה היכן באמת ניתן לקצץ ולצמצם בהוצאות שבתקופה של שגשוג אנחנו אפילו לא נותנים עליהן את דעתנו. בהחלט ייתכן שבתקופות טובות הצטברו אצלנו התנהגויות לא כלכליות שיצרו עודפי שומן במערכת, כיסים גלויים ולא גלויים שתמיד ניתן לייעל אותם. החוכמה בתקופה כזו היא לעשות ניתוח כירורגי, לעבוד עם פיצנטה ואיזמל מנתחים ולא לחתוך עם מסור וגרזן. בניגוד לממשלה, הנוהגת לבצע קיצוצים רוחביים, לנו יש את הפריביליגה בעסק שלנו להפעיל יותר שיקול דעת ולקצץ באמת רק את מה שצריך.
ייעוץ עסקי בתקופות משבר – להתלות באילנות גבוהים
אם נתייחס לרגע לפרופסור כהנמן, זוכה פרס נובל בכלכלה, על תקן יועץ עסקי, נאמץ את המסר המרכזי של ספרו המפורסם: "לחשוב מהר, לחשוב לאט". בספרו הוא מדבר על 2 מערכות של חשיבה שאנו מפעילים, מערכת אחת אשר פועלת באופן אוטומטי ובמהירות ומערכת שנייה הדורשת מאמץ מנטלי וחשיבה מורכבת וסדורה, שאנו מתעצלים להפעיל כיוון שהיא דורשת משאבים רבים יותר מהראשונה.
בדיוק כאן המקום לפעול על פי מערכת 2, לחשוב באופן מדוקדק וסדור על העסק או החברה שאתם מנהלים ובניתם אותה בעשר אצבעות ובמאמצים רבים ולא לקצץ באופן אוטומטי.
מערכת חשיבה מספר 2 מספקת לנו דרכים להגדלת ההכנסות
לצד החשיבה הסדורה המרוכזת באופן אינטואיטיבי בקיצוץ וצמצום בהוצאות, אפשר להפעיל את אותה החשיבה בכיוון ההפוך, קרי: איך להביא לגידול במכירות על ידי איתור נישות ופלחי שוק חדשים, איתור ומציאה של צינורות שיווק, פעולות קידום מכירות, יצירת מבצעים יצירתיים ייחודיים ולא סטנדרטיים ועוד הרבה יותר. זה דורש אמנם מאמץ חשיבתי ועסקי רציני, מורכב, הגדרת יעדים ומשאבי זמן, בדיקה יסודית של כל שקל השקעה על כל שקל תמורה, וזה הרבה יותר קשה מלפעול על "אוטומאט", אותה מערכת שעוזרת לנו מאוד, אך לא במקרה זה.
כמי שמספק שירותי ייעוץ עסקי לחברות ועסקים, אני יכול לומר מניסיוני, שהאפיק הזה אמנם מחייב יותר השקעה של זמן ומאמץ חשיבתי, אבל מצד שני פירותיו מגדילים את מרחב האפשרויות והגמישות העסקית של העסק לאורך זמן.
ולא לשכוח את תגובות השרשרת
יתר על כן, תמיד צריך לזכור, את מכפיל הכוח בשיווק ובמכירות. בדיוק כמו בכלכלה או בפיזיקה, בתחום השיווק כל יחידת כוח שאנו משקיעים או חלילה גודעים וחותכים, גורמת להרבה יותר תמורה או נזק, בתהליכים שנבנים לאורך זמן. אנחנו צריכים לקחת בחשבון שפעילות עסקית מצמצת או מרחיבה משפיעה על השם, התדמית, המוניטין, על "יחסי שיווק עם הקוח", שבאופן טבעי נוצרים עם אנשים ועל ידי אנשים. באופן טבעי פעילות מרחיבה מטפחת היבטים חיובים בערכים תדמיתיים ואילו פעילות כיווץ וצמצום משפיעה לכיוון השלילי. לעיתים, ההשפעה מהותית ומשמעותית עד כדי יצירת איום על העסק מצד אחד ו/או חיזוק העסק ויצירת יציבות עסקית לשנים מצד שני.