גם אתם, בעלי עסקים או חברות עסוקים בשאלה כיצד לצמוח ולגדול, כיצד להרחיב את סל המוצרים, להגדיל את מספר הלקוחות, להגדיל את ממוצע הרכישה ללקוח או לצמצם את הוצאות התקורה.
המטרה אחת, לתת דחיפה לשורת הרווח ו/או את שיעור הרווח ביחס למדדי השוואה, ההון העצמי, המכירות, הוצאות השכר או הוצאות תפעול.
קניונים למשל בוחנים כול הזמן את הפדיון למטר מרובע, כמדד הצלחה של הקניון, וממד זה נגזרים גם דמי השכירות שיתבקשו השוכרים לשלם, כך גם סופרמרקטים שמודדים את הפדיון למטר מרובע או לשטחי מדף, כשהרציונל שמנחה אותם הוא שעל בסיס הוצאות תקורה של שכירות למשל מהו הפדיון שיכול אותו סופרמרקט להפיק.
חברות הסלולר בוחנות את ההכנסה הממוצעת ללקוח, ועל פי מדד זה המוכפל במספר המינויים שלהם נטו (מצטרפים בקיזוז נוטשים) אומדות את שווין, וכן הלאה.
חברה או עסק יכולים לצמוח ולהרחיב את העסקים שלהם בשני אופנים, או באמצעות צמיחה אורגנית או באמצעות מיזוגים ורכישות. בצמיחה אורגנית יש להרחיב את מספר הלקוחות, את סך סל המוצרים שהלקוחות רוכשים, הפדיון למטר מרובע בקניונים למשל, המחיר או הפדיון לשטח מדף, או למשל פדיון ממוצע למנוי בחברות תקשורת וסלולר.
אפשרות נוספת היא לגדול באמצעות מיזוגים או רכישות ולא באמצעות גידול אורגני, ולאלה מכם שמרימים גבה וחושבים שרכישה או מיזוג של חברות זו עצה טובה עבור "טבע", "גוגל" או מיזוג בין "מלאנוקס" לחברת "איזיצ'יפ", נקדים ונאמר, שלא כך הם פני הדברים.
ברי כי לכול החלטה אסטרטגית לגבי האופן בו הנכם מתכוונים לצמוח ולגדול ולהשיא את מחזור המכירות בחברה, את הרווח והתשואה על ההון, יש יתרונות וחסרונות, ועל כך נדון בנפרד בהזדמנות אחרת, כעת נתמקד בצמיחה המבוססת על מיזוגים ו/או רכישות.
גם אם אתם בעלי עסק או חברה שמחזור מכירותיה הוא של כמה מיליוני שקלים שלא לדבר על כמה עשרות מיליוני שקלים, בהחלט יכולים לבחון ולבדוק אם אפשרות כזו קיימת ומה היא תועיל לכם וכמובן לאותה חברה שעמה תתמזגו.
מיזוגים ורכישות
אם יש מקרה בו הביטוי של WIN WIN SITUATION מתקיים, זה המקרה. הוא הכרח ותנאי בל יעבור, חייבים לבחון את שיתוף הפעולה כשלב מקדים, לשקול ולשפוט את המיזוג בעיניים של טוב לי וטוב לחברה או העסק שיתמזג איתנו, בבחינת אחד ועוד אחד יניב שלושה.
רק תשקלו זאת בלי אגו ובלי דעה קדומה, האם להתמזג או לרכוש מתחרה או עסק שעשוי להיות סינרגטי, ולהביא את החברה הממוזגת או הרוכשת לרף חדש של פעילות ומחזור.
לאחרונה יזמנו מיזוג בין שתי חברות בתעשיית הנייר, הסינרגיה הייתה כמעט מושלמת, לקוחות החברה האחת יוכלו לרכוש מוצרים של החברה השנייה, וההפך כמובן, כך שגם מאגר הלקוחות יוכפל וגם סל המצורים או הרכישה של כול לקוח יגדל בעשרות אחוזים, חיסכון בהוצאות התקורה והשטח, חיסכון בכוח אדם כיון שמישרות מנהליות ניתן היה לצמצם, חיסכון בחידוש ואמצעיי יצור יקרים וכן הלאה והלאה, כך שלעשות ולפעול, ולקבל החלטה של "GO " היה כמעט מתבקש מאליו, אך תמיד יש להכניס למשוואה ולהחלטה מסוג זה את שאלת האגו, את השאלה כיצד שני מנהלים ובעלים, כול אחד של עסק אחר יפעלו יחדיו, וכמעט משובב נפש היה לשמוע מצד אחד המנהלים כי הוא חושב שאת ההובלה יעשה הצד השני כיון שהוא מבין שיש לו יתרונות בממדים אחרים במיזוג לעומת יתרון ההובלה שיעשה על ידי החברה השנייה.
זכרו, לא רק טבע וגוגל (ולראשונה לא כול כך הצליח) , אבל זה יכול להועיל ולהצליח לכם, כך שכאשר אתם מכינים תוכנית עסקית לשנה הבאה, יעדים מטרות, שיפור הרווחיות, ארגון המימון ותזרים המזומנים, תרימו ראש ותביטו מסביב, אולי יש מתחרה שהוא אומנם נוגס בפלח השוק שלי, מחייב אותנו להשקיע מאמצי מכירה ושיווק גדולים יותר אבל "בסך הכול" הוא מתחרה הגון ומקצועי, ויש היגיון להתמזג או לשתף פעולה, או מבנה משפטי פיננסי אחר, בכול מקרה תשאלו את השאלה באומץ וביושר ובלי אגו בקשה.