ייעוץ עסקי לחברות ועסקים, נדמה לפעמים קצת כמו דיונים על מזג האוויר, כולם מדברים על כך אך לא עושים דבר בנדון כדברי מארק טווין, אך יש גם שוני, מדברים על כך כול הזמן אך ניתן לעשות ולפעול בנדון, לשנות ולהועיל בכיוונים שונים.
בפגישה עם לקוח, כבר יצא לנו לשמוע "כי הוא קיבל המלצה מחבר לעסקים לפנות אלינו, אבל הוא לא ממש חושב שזה יעזור", או גרוע מכך כשלקוח אחר סיפר לנו "שבעבר קבל ייעוץ עסקי אבל לא יצא מזה שום דבר..".
אנחנו רוצים להאיר כמה היבטים חשובים, סוג של "אבן חכמים" שתאפשר לכם לחוש ולדעת כי הליך הייעוץ מגיע ממקום של ידע, היישר מרצפת הייצור ולא מילים וסיסמאות ריקות מתוכן, אז הנה חלק מהתובנות שלנו שעשויות להועיל לכם.
חבלים וסולמות ב- 7 שלבים
- מחזור המכירות – אנחנו רוצים לשמוע ולהבין מהו היקף המכירות או השירותים שאתם מספקים בפועל, בדוח המכירות שלכם, חודשי או שנתי, לא חשוב כיצד, העיקר שנוכל לאמוד את מחזור המכירות שלכם בשנתיים שלוש האחרונות. אתם עסק חדש בהקמה ? גם כאן נרצה להבין מהי תחזית המכירות שנסמכת על אומדנים מבוססים. לא שאיפות לב ולא תחזיות מופרכות, אנחנו יודעים לבחון את תקפות המספרים, אבל חשוב שגם אתם לא תשגו באשליות.
- לקוחות – מי הם הלקוחות שלכם בעסק, למי אתם מוכרים ומה ההתפלגות של אותם לקוחות. האם יש לכם לקוחות חוזרים בקניית נוחות, האם יש לכם לקוחות ריטיינר, האם הם רוכשים מוצרים בכמות קטנה, או לקוחות מעטים שכול רכישה שלהם היא בהיקף ניכר מהמחזור. מהו מצבם הפיננסי ומהו לוח התשלומים וימי האשראי שאתם נותנים.
- שוק המטרה – מהו השוק בו אתם פועלים, מה התחזיות בשוק זה, האם שוק זה הולך וצומח או הוא שוק שהולך וגווע. יש לכם מוסך שירות לרכבים שכבר כיום יש עליו איומים עסקיים מהשינויים שיש בשוק הרכב למשל, או בית דפוס בטכנולוגיה מיושנת שעלול לגווע מהר יותר משציפתם, וכן הלאה בכול שוק ובכול תחום.
- עובדים – המשאב העיקרי והחשוב ביותר בעסק שלכם, הם העוגן בעסק שלכם. האם הם ותיקים ומסורים או שיש תחלופה רבה, מהי עלות שכרם ביחס לשוק, האם ניתן להשיג עובדים מיומנים נוספים במידה ותרצו לצמוח, או שיש קושי רב לאתר עובדים מיומנים.
- אובליגו – אנחנו משננים חזור ושנן ללקוחות, כי אובליגו הוא סך כול ההתחייבויות שלכם, הכול מכול, בכול הבנקים, בכול החשבונות, ובכול סוגי האשראי בעסק. מסגרות אשראי, מסגרת ניכיונות, הלוואות יבוא, הלוואות בקרן בערבות המדינה, כרטיסי אשראי, הלוואת משכנתא וכול אשראי אחר בכול החשבונות.
- רווחיות ותזרים מזומנים – בסוף בשביל זה הקמתם את העסק ובשביל זה אנחנו כאן, להשיא רווחים ולייצר תזרים מזומנים חיובי. החלק הכי קשה והכי חשוב בעסק שלכם. גם אם אתם מרוויחים בדוחות הכספיים שלכם או לפי "חשבון המכולת" שאתם עורכים, עדיין אתם יכולים לסבול ממצוקה תזרימית ומחוסר במקורות אשראי או הלוואות שאינן בנויות נכון בעלות גבוהה.
- אתם הבעלים – ראשית וסוף דבר, ולכן אתם צריכים להיות נחושים ומחויבים לעסק, לשלוט גם בתמונה הכוללת אך גם פרטים, לעסוק במכירות ובאשראי, בניהול עובדים ובשיווק, אתם ההנהלה ואתם רצפת הייצור, כי מה שתקרינו ישפיע על המכירות ועל הרווחים.
אתם הקמתם את העסק
בהחלט נכון שאתם הקמתם את העסק, ואנחנו לא מפסיקים להקשיב וללמוד מכם, להפנים תובנות חדשות, אנחנו בגולדהמר יועצים פועלים יד ביד במהלך הייעוץ השוטף שאנחנו נותנים, בהחלט אפשר לעשות ולהועיל, כאשר עושים זאת נכון, עם יעד ומטרה מוגדרים וברורים, עם מערכת אימון וייעוץ כולל עם הלקוח, וכמו אצל הרופא, מספרים את הכול גם כאשר אין הדבר מחמיא או נעים כול כך, ולסודיות גם אנחנו מחויבים.