יועץ עסקי בכדי להקים מדינה?
אתם כנראה לא מתכננים להקים מדינה ולא מחפשים יועץ עסקי שיווקי לשם כך (ותודה לדור המייסדים), אבל אנחנו חושבים שכדאי שנלמד מהי התשובה שנתן בן גוריון כשנשאל בעניין זה, להבנתנו, היא עשויה לעזור לכם לשווק ולקדם את העסק או החברה שלכם, אך קודם לתשובתו של בן גוריון עוד כמה מילים.
עסקים וחברות עסקיות בתחומים מגוונים מתחבטים השכם והערב בשאלת "מיליון הדולר", איך מרחיבים את העסק, איך מגדילים את המכירות ואיך גורמים לשורת הרווח לנטות בשיפוע מעלה ולהצביע על קו מגמה של צמיחה.
לשאלה כיצד עושים זאת ישנן מגוון של תשובות, שאופיין תלוי בבעלים של העסק או החברה שהוא מנהל, בתחום בו העסק פועל, בסביבה העסקית, במגמות מאקרו כלכליות וגיאו פוליטיות ובעוד משתנים רבים אחרים שהם בסיס שכול עסק או חברה, היחס בין ההלוואות והון הזר להון עצמי, תזרים המזומנים, עליות התקורה השונות וכן הלאה.
נדרשנו להלך בשבילי ההיסטוריה ולהגיע עד בן גוריון כי המענה שהוא נתן לכך כאשר שאלו אותו אם זה לא קשה להקים מדינה הייתה כי "להקים מדינה זה קשה אבל לשמור על מדינה קיימת זה קשה הרי יותר" ולכך אנו מכוונים כשאנו מציעים לכם ללמוד מתשובתו.
בפגישות ייעוץ שיווקי עם לקוחות רבים, יזמים, בעלי עסקים או חברות בהם אנו נוטלים חלק, אנו מגלים כי בשעה שהמנהלים או הבעלים עסוקים במאמצי שיווק ובגיבוש תוכניות כיצד להגדיל את נפח המכירות, את כמות המוצרים הנמכרים, את הרווח ואת תזרים המזומנים, הם לא ערים מספיק על שימור וטיפול בקיים, כך שלמרות המאמצים הרבים והתשומות הניהוליות המושקעות בחברה, הרווח אינו גדל, "היתרה נטו" אינה משתנה והתסכול מתמצה בשאלה היכן לעזאזל הכסף, כיון שבחשבון הבנק הם לא רואים אותו.
דומה הדבר לבריכה שבאחת הפינות קיימת דליפה, מצד אחד פותחים את הברזים במלוא העוצמה בכדי למלא אותה עד גובה דופנותיה, בפינה יש סדק ומשם מים דולפים.
פרורי טונה במקום טונה
אם לאחרונה ערכתם קניות במרכול, סביר שנתקלתם בשקית הרמטית ובתוכה פרורי טונה ללא שמן, מוצר חדש על המדפים, שקית ובה יש פרורי טונה שתוכלו להוסיף לסלט האישי שלכם. מוצר חכם שיצא למדפים בשוק רווי. הסביבה תחרותית, יש מגוון גדול של מותגים באריזות שונות, יבוא שנמכר ישירות לצרכן וייצור מקומי, מוצר פשוט עם רגישות גבוהה למחיר מבחינת הצרכנים.
השקית אטומה וקשיחה, נוחה לשימוש ולאחסנה, נוח לקחת אותה אפילו בתיק משרדי, ללא שמן או נוזלים, וכפי שקורה תמיד כאשר פותחים קופסת שימורים רגילה, אינה נוזלת או מטפטפת, וככול הנראה מנצלת בקו הייצור את הפחת של "פרורי טונה" שנוצרים בחיתוך ובעיבוד של "חתיכות טונה שלמות".
קהל המטרה ככול הנראה עם רגישות פחות גבוהה למחיר, עובדים במשרדים, גברים נשים, שלא רוצים ולא אוהבים להתעסק בפתיחת קופסת הטונה, שתמיד אבל תמיד בסוף מתיזה נתז שמן על החולצה.
דוגמה ומופת לרעיון של תועלת צרכנית ואפיק שבאמצעותו מרחיבים את סל המוצרים, בונים פלח שוק חדש, מנטרלים את הרגישות למחיר, וסביר שגם הרווח הגולמי הרבה יותר גבוה.
אין לנו מידע או נתונים מעבר למה שעינינו רואות, ואנחנו חושבים שזהו מוצר מרהיב שהושקעה בו מחשבה רבה, נותן תועלת וערך מוסף לצרכן, אינו "סטארט אפ סודי, ועם זאת נראה שהוא תורם לעקומת המכירות. ובדיוק בנקודת זמן זו, שמשאבי הניהול מושקעים בקו מוצרים חדש, בדיוק בנקודת זמן זו, יש לשים לב כי אין דליפה, כי משמרים את הקיים ונותנים מענה וחווית שירות טובה ללקוחות הקיימים גם אם כולם נלהבים מהמכירות של המוצר החדש ומאמצי השיווק מופנים אליו.
להקים מדינה זה קשה אבל לשמור על מדינה קיימת זה הרבה יותר קשה
סיפרנו לכם שזו התשובה שנתן בן גוריון כשנשאל בעניין, ולטעמנו כדאי שנלמד מן העניין. לפני שאתם מגבשים תוכנית אסטרטגית, תוכנית שיווק ומכירות, מארגנים משאבים, הלוואות ואשראי לעסק ומוודאים שתזרים המזומנים בעסק יכול לשאת את נטל ההוצאות, בדקו כי הבריכה לא נוזלת, שמרו על הקיים, כי לשמור על הקיים דורש מאמצים ותשומת לב, ועלותם זולה ואפקטיבית הרבה יותר.
הדברים אמורים לגבי כול מוצר או שירות שאתם מציעים ומבקשים תמורה, כתיבת חוזה מקיף לפרויקט תמ"א 38/2 שאתם מעורבים בו, ייעוץ עסקי שיווקי תחום בו אנו עוסקים או מתן שירות וטיפול ברכבים הנזקקים לכך, וודאו שאתם משמרים ונותנים את מלוא תשומת הלב לקיים, זכרו, להקים מדינה זה קשה אבל לשמור עליה זה רבה יותר קשה.