ייעוץ עסקי טוב ומקצועי, הוא עוד זוג עיניים שבוחנות את העסק או החברה שלכם, כתבנו באחד המאמרים שפרסמנו כאן באתר, אך אנו רוצים לחדד ולהוסיף, כי אלה זוג עיניים שמורכב עליהן גם טלסקופ, שעוזר לכם לקרב בזמן גם אירועים ומהלכים בטווח הרחוק, להציג אותם כאן ועכשיו אל מול עיניכם.
בפגישות עסקיות לא מעטות אנו שומעים את המשפט "חבל שלא נפגשנו לפני חצי שנה" או "חבל שלא התחלנו לעבוד יחד לפני שזה קרה" ומשפטים בנוסח דומה שכוונתם ברורה – איזה הוא חכם הרואה את הנולד. אז אנחנו לא חוזים את העתיד ולא מאמינים במזלות וכוכבים, אך כן חושבים שניתן לצפות ולהתכונן למספר תרחישים בטווח הארוך של החברה, ולטכס עצה יחד.
פריסקופ או טלסקופ?
יועץ עסקי טוב צריך לשלב את היכולת לבחון מגמות בטווח הקרוב והרחוק, לבחון את מידת השפעתם על התנהלות הפירמה או העסק, ואז גם להשתמש בפריסקופ, להסתכל לצדדים, להביט לא רק בקו ראייה ישר, אלא בזויות שונות.
הבעלים, או מנהלים בחברה, טרודים בשוטף, עסוקים באירועים שרודפים אחד את משנהו ונמצאים קרוב מידי לפרטים, כך שלעיתים אינם רואים את התמונה הגדולה. סביר שלא אחת תהיתם, כיצד חברה או עסק שנקלעו לקשיים או קרסו כליל, לא ראו את הדברים נכוחה, הרי הכתובת הייתה על הקיר, ולא סתם כתובה על הקיר, אלא באותיות קידוש לבנה.
להערכתנו, במקרים אילו היו חסרות עוד זוג עיניים אובייקטיביות, שיכולות לבחון את המצב באופן קר ומחושב, "להוון" את האירועים הצפויים ומידת השפעתם על העסק, ומעת לעת להציץ גם מעבר לפינה, בזווית ראייה שאינה ישרה, להיות פריסקופ של העסק.
כסיל, תם ושאינו יודע לשאול
בהשאלה מהגדת פסח, שקרב ובא, הקשיים או הקריסה אותה חווים עסקים וחברות, נגרמת לרוב משלושה מצבי ניהול, שפעמים רבות, עם שינוי בהתנהלות העסקית, ניתן היה להציל את העסק, או למנוע משבר.
- לא מבינים – מצב בו לא מבינים את הנתונים ואת אשר קורה בפירמה, לא מחברים בין הצהלה על הגידול במכירות לבין הירידה בשיעור הרווח הגולמי, בין הגידול לבין ההכרח בגידול במקורות ההון ובתזרים המזומנים מפעילות שוטפת או מימונית, לא רק שלא החכם מההגדה, אלא גם אינו שואל, וכאשר הם מבינים זאת, המצב קשה ולעיתים אינו ניתן לתיקון.
- לא מפנימים – סוג זה, מבין את העסק, מבין את ההשפעה הדדית של כול סעיף במאזן, בתזרים המזומנים ובדוח רווח והפסד, אך אינו מפנים זאת, באופן כן ואמיתי, ופועל לתקן את המצב. הפסיכיאטרית המפורסמת אליזבת קובלר רוס, מדברת על 5 שלבים אותם אנו עוברים באירועים טראגיים כמו מוות ואובדן, שלב ההכחשה, הכעס למה זה קרה לי, מיקוח, דיכאון וקבלה של המציאות החדשה. קריסת חברה או עסק, הם ודאי בגדר אירועים כאלה, והם טרם הגיעו לשלב ההפנמה.
- לא רואים – סוג זה ניתן לכנותו "עוורי הצבעים". כאלה שלא רואים את שלל האורות האדומים שמנצנצים בעסק או בחברה. נתונים ודוחות שאינם מתיישבים עם המציאות בשטח. או נתונים טובים מידי שמייפים את המציאות ואינם תואמים את הדיווחים והדוחות. ממש לאחרונה קרסה חברה בתחום האלכוהול שדוחותיה הצביעו על רווחיות ותזרים מזומנים חיובי, אך לטענת הבעלים אחד השותפים מעל בכספי החברה בסכומים של מיליונים. להבנתנו, לא מינה ולא מקצתיה, חברה בסדר גודל כזה תוך יומיים שלושה כול מנהל היה מבחין בפער, או בבנקים, או בתקבולים או בסחורה, הרי לא מדובר בחברה בהיקף של מאות מיליוני שקלים שלכאורה קשה להבחין בכמה מיליוני שקלים.
גאוות עניים
אם הגעתם עד כאן, אינכם לוקים בתסמונת של גאוות עניים. אילו הזקוקים לעזרה אך נוהגים בגאוותנות ומעדיפים לא לשרוד ובלבד שלא יבקשו עזרה.
קחו לכם עוד זוג עיניים שבאופן מקצועי יוכלו לסייע לכם, גם אם הכול או הרוב טוב, תמיד כדאי לבחון את הנתונים מקרוב, לנו בגולדהמר יועצים יש משקפת, מצפן, טלסקופ ואפילו פריסקופ.