מה נשתנה בעסק הזה?

פסח הוא חג של כיף שרובנו אוהבים. ובמיוחד מי שעוסקים בניקיונות האינסופיים לקראת הפסח ובחג עצמו יוצאים מעבדות לחירות, תרתי משמע. מזג אוויר אביבי, רעננות בטבע, טיולים ומפגשים, בקיצור כיף. אבל ויש אבל, אי אפשר להתעלם מים ההכנות, הניקיונות והקניות המקדים. חג הפסח הוא לא רק ליל הסדר, אלא חג הניקיונות והסדר בבית וגם בעסק או בחברה שאותה אתם מנהלים.

4 קושיות עסקיות

בסופו של יום, כשתשבו בליל הסדר עם כולם, ותצטרכו לחייך בנימוס ולעודד את "הקטן הזייפן" ששואל 4 קושיות, כדאי שגם אתם תשאלו ותענו מבלי לזייף על 4 קושיות הקשורות לעסק או החברה שלכם. ללא מורא וללא משוא פנים, גם אם מקננת במוחכם המחשבה, שלא לכל קושיה יש לכם תשובה סדורה ורהוטה, הביטו נכוחה ואזרו עוז, כי לזה בדיוק מתכוונים בביטוי הנדוש כי הגדרת הבעיה, היא מחצית הדרך לפיתרון.

איך נבנו הפירמידות במצרים?

החזון היה להיות אימפריית-על ולהאדיר את האימפריה ושליטיה באמצעות המבנים המונומנטאליים. אבל חזון צריך לגבש לתוכנית ברורה, ליעדים ברורים שניתנים למדידה, וניתן לבצע בקרה ומדידה של התוצאות, בתקופות זמן שונות. הגשמת החזון עומדת על שלושה דברים: אסטרטגיה, יעדים ובקרה. וככה זה בכל עסק. תוכנית אסטרטגית שתענה על השאלה לאן העסק הולך, מהם היתרונות היחסיים שלו, מהם קהלי המטרה שאליו הוא פונה וכיצד נמצב את היתרון היחסי שלנו ביחס למתחרים, ולאורך זמן היא בבחינת must.

בשביל זה אתם כאן ופסח הוא עוד הזדמנות טובה לענות על הקושיה. אתם בעסק בשביל לגבש את התוכנית והאסטרטגיה של העסק, לקבוע מה הם היעדים על פי מדדים שונים שתגדירו, וכאשר תבחנו את התוצאות, על חלקם תסמנו V, אם היעד הושג, ולחלק נוסף, סביר שיידרש שיפור בשנה או בתקופה הקרובה.

אל תשכחו שכל תוכנית עסקית טובה, מטרתה אחת, להרוויח כסף בעסק, ואם אכן התוכנית טובה, ההכנסות גדלו ואנו עומדים ביעד, יש להפחית עדיין הוצאות תפעוליות נכבדות, כי בבניית הפירמידות לא היו הוצאות שכר, ואפילו עלות חומרי הגלם לא נזקפה לחשבון פרעה המצרי.

נצלו את חג האביב, לגבש תוכנית עסקית ריאלית ונכונה עם הנחות המחזיקות מים, עם יעדים, עם תחזית הכנסות ושיעורי רווח גולמי הגיוניים ומציאותיים ועם הוצאות תיפעול שמרניות, לוו את פעילותכם בבדיקה ובקרה שיבטיחו שאתם בכיוון הנכון והתחזיות אכן קרובות למציאות ולתוצאות. אל תשכחו לשאול את עצמכם כפי שנהג אחד מלקוחותינו שעל קיר משרדו יש פלקט מצוייר ועליו כתוב: "האם אני מנהל את העסק או שהעסק מנהל אותי?" פשוט, ברור וכל כך אמיתי.

האם העובדים שלכם יוצאים כל יום מעבדות לחרות?

זו הקושיה השנייה. אם כך מרגישים העובדים שלכם, בסוף כל יום עבודה, אז כדאי שתסגרו את העסק כבר עכשיו. העובדים הם הנכס הכי חשוב שלכם בעסק וזו לא סיסמא. אתם ודאי שומעים את זה לא בפעם הראשונה, אבל לא תמיד מתנהלים לאור העקרון הזה בפעילות העסקית השוטפת. לא. כאן לא מדובר על שכר, שגם הוא מרכיב חשוב וצריך להיות הגון ובר השוואה לעסקים וענפים אחרים. אנחנו מדברים כאן על הכרה בכך שהם הכוח המניע של העסק והמאגר הכי גדול של תובנות, עצות מועילות, תהליכי ייעול ורעיונות, איך להגדיל מכירות ותפוקות.

הכוונה, הדרכה, אופק קידומי, תנאי שכר, שווה שכר ומילת הערכה הם מפתח להתחלה טובה. אתם הבעלים של העסק או החברה, תנו לעובדים שלכם כבוד והערכה. הם החמצן של העסק.

האם אתם מאורגנים מבחינה פיננסית?

תתכוננו טוב טוב ובזמן, כדי שלא תגיעו למצב שלא יהיה זמן אפילו להחמיץ את הבצק ותצטרכו לאכול מצות, קש ומרורים כל השנה.

כל עסק צריך לבנות תוכנית פיננסית סדורה הכוללת: מקורות מימון לפעילות שוטפת, להשקעות ושיפוצים. זה הזמן לבדוק מה התחזית לעודפים מפעילות שוטפת ואם אין פיקים או חריגות שדורשים להגדיל את ההון החוזר על חשבון מקורות אחרים. תבדקו ותעקבו אחר רמת האובליגו שלכם בבנקים ומהי העלות האפקטיבית האמיתית של כל הלוואה והלוואה או מסגרת אשראי, עם כל הנלווים, פתיחת תיק, עמלת הקצאת אשראי, מסגרת ניכיון לצקים ו/או אשראי כנגד כרטיסי אשראי.

מאחורי כל עסק מצליח עומד בעל עסק שמכין תזרים מזומנים שוטף ועדכני ומתכונן להוצאות תזרימיות שוטפות, וגם כאלה שמגיעות בהפתעה, בין אם בגלל אירוע אקסוגני ובין אם אירוע צפוי של ירידה עונתית.

האם יש לכם מספיק מנועי צמיחה?

אחת התיאוריות (פרופ' קנוהל) טוענת כי עם ישראל התפתח מ- 3 קבוצות של שבטים ועבדים, שלאחר תהליך ארוך של מסע במדבר התעצמו והגדילו את האוכלוסיה עד שהפכו לעם. גם הם, כנראה, חשבו על מנועי צמיחה ועל אפשרויות של חיזוק היתרונות וכיווני ההתפתחות באופן פרמננטי.

תסתכלו קדימה ונסו לתכנן ולקבוע מה יהיו מנועי הצמיחה שלכם. חישבו על פלחי שוק חדשים, מוצרים נלווים, מוצרים משלימים. שימוש באותה פלטפורמה בכדי לגדול ולצמוח. יתכן שאתם צריכים להסיט את מאמצי הייצור או השיווק לפלח שוק או נישה חדשים שיניבו יותר, יתכן שאתם צריכים להיכנס לתחום ייצור שאינו בקו היצור שלכם, אך חשוב שתהיו נכונים לתת מענה לשאלה כיצד נצמח, כי לדרוך במקום זה ללכת

מעוניינים שאצור עמכם קשר?
קידום אתרים קידום אתרים