הלוואה בערבות המדינה, מנוף או מפלצת?

אתם, כרבים אחרים סביר כי קבלתם פנייה להסדיר לכם הלוואה בקרן לעסקים בערבות המדינה, לבעלי עסקים וחברות, היכולה להגיע גם לכמה מיליוני שקלים טובים (כיום עד 8 מ' ₪ ). גם אם לא קבלתם עד כה פנייה כזו, אתם בדרך לקבל פנייה כזו, בדיוק כמו בבדיחה השחורה על רוכבי האופנועים שנחלקים לשניים, אלה שעברו תאונה ואלה שבדרך, ואם טרם פנו אליכם, הפנייה בדרך אליכם.

הרעיון של הלוואות בקרן בערבות המדינה (המודל התגבש בהנהלת הבנק בו עבדתי) הוא רעיון טוב ומועיל, ובא לתת מענה לאותם עסקים שמוקמים על ידי יזמים שונים, וקשה אם בכלל, לגיוס אשראי, או מתן מענה לאותם עסקים שנמצאים בעיבורו של תהליך צמיחה, וזקוקים להון חוזר לצורך הפעילות השוטפת ולגידול במחזור המכירות.

בקרן בערבות המדינה, כשמה, מירב הסיכון, מלבד כמובן הלווה, חל על המדינה בהיותה ערבה למרבית החוב כלפי הבנקים, בשיעורים שנעים ביון 75% ל – 90% (תלוי בסיכון ובמשתנים נוספים) ומאפשר לבנקים לתת את הכסף לאחר בחינה ובדיקה של הגופים האמונים על כך מטעם המדינה ביתר קלות ובתנאים טובים יותר.

למפלצת כסף גם יש מלתעות

הלוואה בערבות המדינה היא דוגמה שרוב בעלי העסקים מכירים, ולכן אנו דנים בה כדוגמה, כאב טיפוס, אבל אנחנו מציעים לבדוק ולחשוב על כול מכלול האשראי שלכם בעסק.

אנחנו נוטים להאמין, שאשראי הוא כסף בדיוק כמו הכסף האחר שיש לנו, שמקורו בחיסכון, ואין הדבר כך. אשראי והלוואות מקרן המדינה, מבנקים או כול גורם אחר המספק אשראי לעסקים, צריך להחזיר, ולאחרונה ראינו, כיצד מלתעות מפלצת החוב בולעות קונצרנים שלמים ובעלי הון, שבתחילה זכו לתשואות וסופם מי יישורינו. מפלצת כידוע, סובלת מרעב תמידי שיש להשביעו, ומפלצת הכסף שמקורו בהלוואות ואשראי, רעבה יותר מכולן.

כלל אין פשוט הדבר להבטיח כי לאורך זמן, האשראי שהושקע במיזמים שונים, מיזוג ורכישה של חברות אחרות, הרחבת קווי ייצור, פירעון של אגרות חוב לצד שלישי, או למצער, תשלום לבעל המניות שהשקיע מכספו בעסק, כהלוואת בעלים וכעת הוא עצמו נדרש לפרוע את האשראי שנטל מבנקים. בכול אלה יש צורך לייצר ולהרוויח מספיק בכדי לשרת את החוב והריבית בגינו וגם בכדי לפרוע את הקרן במועד.

צבע הכסף

הקשר בין הזהב, ששמש בסיס לכסף שאנו מכירים ולאשראי, בשנות ה- 70 נותק, כך שבעצם נתנה אפשרות לצרוך אשראי שהוזרם למשק על ידי הבנקים המרכזיים, בניגוד לאשראי שניתן קודם לכן ובסיסו היה חיסכון, והוא שאפשר את הגדלת ההשקעות וגידול בהכנסות אם הכול פעל למישרין.

מכאן אפוא ההאצה המטורפת בסך האשראי במשקים שונים כולל שלנו. במאה הקודמת בשנות ה-50 , גידול של 1 יחידה בחוב הביא לגידול של 1 יחידה לערך בתוצר הגולמי, בעוד שכיום גידול של 1 יחידה בחוב, דולר בארה"ב למשל, מביא לגידול של כשליש בתוצר, או במילים אחרות שיעור החובות במשק גדל פי 3 לערך.

אתם רוצים לגייס אשראי מבנקים או מקרן בערבות המדינה או כול חוב אחר, זה בסדר, אנחנו יודעים שאשראי הוא גם מנוף לצמיחה, אבל תקפידו לדקדק ולדייק בהכנות ובתוכניות הפיננסיות השונות שלכם.

  • תוכנית עסקית – לכסף אין צבע, אבל כדאי ש"תצבעו" את האשראי שאתם מקבלים ותדעו בדיוק להיכן הוא הולך ומה מטרתו, הבנקים וגופים מממנים בודקים זאת, אבל לא רק בשבילם, תבדקו ותכינו את העסק שלכם והתוכניות שלכם באופן שמרני ומוקפד, בלי עיגולי פינות ולאחר בחינה של מכלול הפרמטרים. מהו הסכום שיידרש להשקעה, מה יהיו התקבולים הצפויים בכול תרחיש אפשרי, גם פחות טוב, מהו שיעור הרווחיות האמיתי, והאם המרווח מספיק גבוה בכדי לשאת בנטל הריבית, הגם אם היא בשיעורים נמוכים יחסית מזה תקופה.
  • הלוואת "גרייס" או "בוליט" – לא משנה מה יותר מתאים וכדאי לכם, הלוואות צריכים להחזיר, אז תבחנו היטב באיזו אופן אתם מקבלים את האשראי, בקרן בערבות המדינה, כמשל, אתם יכולים לדחות את הפירעון בחצי שנה ("גרייס" מלשון חסד באנגלית ), אך צריך לזכור, שתקופת ההחזר תתקצר, וסכום ההחזר השוטף יגדל. בנוסף, מצטברת ריבית על כול הסכום עד לתחילת ההחזר. אם בחרתם בהלוואת "בלון", פירעון בסוף התקופה, עם תשלום שוטף של הריבית או בלי תשלום שוטף, תוודאו כי מקור ההחזר הוא ודאי ולא נשען על הנחות שבריריות.
  • תזרים מזומנים, תזרים מזומנים ועוד פעם תזרים – כמעט הכול כבר נכתב ונאמר על תזרים המזומנים בעסק, עליו יקום דבר והוא כמעט חזות הכול.

             פשוט תכינו תזרים מזומנים מדויק ומסודר שלוקח בחשבון גם "פיקים" שונים בתזרים, שנובעים לא רק מתשלום משכורות ב- 9 לכול לחודש או מתשלום מקדמות מס ומע"מ.

אנחנו ב"גולדהמר יועצים" יודעים שאשראי הוא מנוף, ואל תטעו לחשוב כי אנו סבורים שהלוואה מקרן המדינה היא מקור מימון לא טוב לעומת הלוואות חוץ בנקאיות לעסקים. אנחנו כן חושבים שצריך לתכנן ולהכין את העסק או החברה מבעוד מועד ולפעול באופן מושכל.

תכינו תוכנית שיווק למי ומה מוכרים, מי יצרוך את השירותים והמוצרים שאנו מציעים, תוכנית עסקית שתצביע על מכלול ההוצאות וההכנסות, "תצבעו" את הכסף, באופן מדויק, ודעו להיכן הוא הולך ומהיכן יהיה המקור להחזר כולל תשלומי הריבית, בכדי שחלילה לא תגלו שאתם מזינים את מפלצת האשראי.

מעוניינים שאצור עמכם קשר?
קידום אתרים קידום אתרים