איך להציל את העסק

להציל את העסק, רק זהו את מצבכם

לעסקים ולחברות ישנם תקופות טובות ותקופות פחות טובות, ולעיתים גם ממש תקופות גרועות. בעגה המקצועית מכנים זאת "הסייקל", המחזור העסקי (Business cycle ), הגל העסקי בו נמצא העסק שלכם. התיאוריה מציעה הנחה כי לכול עסק, קיימת מחזוריות, תקופות טובות ופחות טובות. אם אתם חשים שגם אתם שם, ונמצאים בחלק הפחות טוב, בחלקו התחתון של הגל, יש ויש מה לעשות. אל נא יחת לבבכם ואל תרימו ידיים. גם אם חלילה אתם חשים שאתם נעים לקראת התרסקות או נחיתת חירום, גם בלי ניסיון טיסה או רישיון טיס, אפשר לעשות מעשה.

זהו את מיקומכם במרחב

טייס חייב לזהות את מיקומו במרחב, כול הזמן ובעיקר בעתות מצוקה, היכן הוא נמצא, מהו הגובה, מהו קו האורך ומהו קו הרוחב, בדקו היכן אתם נמצאים, מהו סוג הקושי או הקשיים ב- 3 מימדים:

  • הסביבה המאקרו כלכלית – אנא בדקו במונחים פשוטים, מה קורה בכלכלה ברמת המאקרו, במדינה. מה מצב התעסוקה, מהי רמת השכר, יש אבטלה או אין, מה קורה לשיעורי הריבית, האם ריבית בנק ישראל או ריבית הפריים הנגזרת ממנה, תוותר ברמות אילו או עשויה לעלות. מהו מצב הרוח הלאומי והאם קיימים איומים ברמת המאקרו כאלה ואחרים. למשל, וכולכם מכירים זאת, המצב בו יש איום ביטחוני. אז מלבד ההשפעה על משתנים כלכליים ברמת המאקרו, ברור לכם שגם ה"חשק" לצרוך, לבלות בקניונים ולעשות "שופינג" קלוש, או שיוניים בתחיקה ובמיסוי, ועוד כהנה וכהנה. ובמטותא, בלי טיעונים שאתם לא כלכלנים או אנשי מאקרו, מעקב וסקירה שיטתית של נתונים עם קצת שכל ישר ותמונת המצב נהירה וברורה.
  • הענף בו אתם פועלים – כבעלי עסק או חברה עיסקית, אתם מכירים את התחום בו אתם פועלים לפני ולפנים. תגביהו עוף, תסתכלו על התמונה הכוללת ולא רק על פרט כזה או אחר שגם חשוב כשלעצמו. אל תבלעו אל תוך החור השחור של לחוץ ודחוף, תעסקו בחשוב ולא בדחוף. התהליך מורכב ומצריך משאבים אישיים, משאבי ניהול ואחרים נוספים, אבל רק כך תוכלו לראות להיכן מצביעה השבשבת. המשבר בענף הביגוד והאופנה, לא צמח יש מאין ולא קרה בן לילה, גם אם בתוך יומיים שתי רשתות אופנה נקלעו לקשיים, יחד עם אחרות נוספות.
  • GPS בעסק שלכם – דעו במדויק מהו קו הרוחב, קו האורך והגובה בו אתם נמצאים. ללא כחל וסרק. מהו מצבכם, האם אתם סובלים מלחץ בתזרים המזומנים באופן קבוע אך לפחות יש רווחים בעסק ( על ההבדל בין רווח  לבין תזרים מזומנים הדוק ולוחץ עמדנו לא אחת במאמרים באתר), או שמקורות המימון והאשראי שלכם לא בנויים נכון ואתם צריכים בבהילות גיוס אשראי לעסק או ארגון מחדש, האם הירידה במכירות נובעת משינויים בטעמיי הצרכנים ? ממוצרים חלופיים?, מוצרים טובים וזולים יותר או הירידה במכירות מקורה משירות כושל בעסק שלכם, שאינו מזמין לקוחות חדשים ואינו גורם לקנייה חוזרת. האם אתם חלילה בצד הסייקל היורד או שאתם במצב של כשל ולקראת נחיתה קשה וכואבת.

קח לך אישה או לפחות יועץ עסקי

 אנחנו יודעים שאנחנו בחזקת חשודים, כאלה שמדברים מן הפוזיציה, למרות ובגלל, אנו מפצירים בכם כי תפנו ליועץ עסקי רציני ומיומן, כי זוהי העת וזוהי השעה. אדם קרוב אצל עצמו, מכאן הביטוי כי מבחוץ רואים את הדברים אחרת. כולנו חוטאים בהדחקה של הסימנים, זהו מנגנון הישרדותי של הטבע, אך במצבים כאלה כדאי להיעזר במבט מן החוץ פנימה.

לאחרונה למשל, אנו מלווים ומייעצים ללקוח שנמצא כפסע מן התהום, ואשר לא השכיל להבין את חומרת מצבו – העסקי והפיננסי – תקופה ארוכה. הוא תלה זאת בירידה זמנית בהכנסות, בבנק שאינו מבין אותו ומתנהל עימו שלא כשורה, ואפילו תהה אם אין מעילה בעסק כיון שלא ברור לו מה קורה אצלו.

ואחת מכול אלה אינה נכונה, אז אל תתנהלו כך, קחו לכם מומחה בייעוץ עסקי לחברות ועסקים שיכול לראות ולנתח את פני הדברים בכול ההיבטים באופן בהיר וללא הטיות ונטיות לב, ללא מורא וללא משוא פנים.

 

 

מעוניינים שאצור עמכם קשר?
קידום אתרים קידום אתרים